VHSP
Nieuws
De wilhelmina liep van stapel in 1901 in kiel-windeweer in noordoost groningen en was het kostbaarste bezit van 3 generaties westerhof. de thuishaven was de stad groningen.
Tot 1954 werd er gezeild, de laatste jaren met assistentie van een zgn. opduwer, een klein scheepje voorzien van een motor uit een A-Ford.
Omdat dit een enorm gedoe bleek werd het schip in 1954 omgebouwd tot motorschip. Mast en tuigage werd op de wal achtergelaten en vervangen door stuurhuis en 40 p.k. Lister, afkomstig uit een zoeklichtinstallatie uit W.O. II.
In de zestigerjaren bleek het schip al snel niet meer rendabel zodat schipper Westerhof besloot sluiswachter te worden bij de Oranjesluizen te Amsterdam.
Later verhuisde hij naar de Krabbersgat sluis in Enkhuizen en werd de Wilhelmina verkocht aan de rederij Plas
.
Aan het Damrak in Amsterdam diende het schip tot 1982 als werkplaats voor de rondvaartrederij en werd vervolgens gekocht door de huidige eigenaar.
Vervoer van allerlei lading in de wilde vaart, vooral tussen de thuishaven Groningen en Holland. Vervoerd werd ondermeer hout, veevoeder, koeienmest en graan.
Wat was het vaargebied: Zuiderzee, Waddenzee, IJselmeer, Hollandse en noordelijke kanalen
Waar wordt het schip nu voor gebruikt: bewoning, zeilvakanties, jongensdroom.
Wat is nu het vaargebied: Zaanstreek, IJselmeer, Waddenzee, België, Frankrijk, Denemarken